جابجایی آکواریوم در اسباب کشی

روش جابجایی و حمل اثاثیه در زمان اسباب کشی بسیار حائز اهمیت است. اما اگر شما هم قرار است به زودی اسباب کشی کنید و در منزل آکواریوم دارید، حتماً یکی از دغدغه‌های مهم شما جابجایی آکواریوم در اسباب کشی خواهد بود. علاقه به ماهی و داشتن آکواریوم در منزل و روش نگهداری از آن یکی از دغدغه‌های افراد است. 

آکواریوم یکی از اجسامی است که جابجایی آن نیاز به دقت و حساسیت بالایی دارد. جابجایی آکواریوم به دلیل نگهداری از موجودات زنده در آن، باید با دقت بیشتری صورت گیرد.
علاوه بر این حجم و وزن بالای آکواریوم یکی از معضلات برای حمل و جابجایی آن است.
لوازم زینتی داخل آکواریوم نیز حمل این وسیله را دشوارتر می‌نماید. روش جابجایی ماهی‌های داخل آن نیز باید همراه با نکات ایمنی و به روش اصولی انجام شود. بنابراین روش حمل آکواریوم به صورت امن برای کسانی که قصد جابجایی دارند یکی از دانستنی‌های ضروری می‌باشد. 

چطور آکواریوم را جابجا کنیم؟

همان طور که تا این جا متوجه شدید حمل و جابجایی آکواریوم یکی از چالش‌های مهم اسباب کشی است.

بنابراین برای این که چطور آکواریوم را جابجا کنیم تا به آکواریوم و ماهی‌های آن هیچ آسیبی وارد نشود نیازمند یادگیری ترفندهای ویژه است.
مراحل جابجایی آکواریوم به ترتیب شامل موارد زیر می‌باشد که عبارت است از:

  1. آماده‌سازی ماهی‌ها
  2. خارج کردن لوازم آکواریوم
  3. بسته‌بندی و تمیز کردن وسایل
  4. نصب مجدد آکواریوم

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

وسایل تزیینی آکواریوم

1. آماده‌سازی ماهی‌ها

اولین چیزی که قبل از جابجایی آکواریوم باید به آن دقت کنید سلامت ماهی‌های داخل آکواریوم می‌باشد. برای این کار باید ماهی‌ها را از قبل برای جابجایی آماده کنید.
برای آماده‌سازی ماهی‌ها باید یکی دو روز قبل از اسباب کشی از دادن غذا به ماهی‌ها خودداری نمایید. بیشتر ماهی‌ها می‌توانند بدون این که غذایی به آن‌ها بدهید حداقل تا 5 روز زنده بمانند. این به دلیل این است که وقتی ماهی‌ها غذا نمی‌خورند مواد زائد از بدن آن‌ها دفع می‌شود. 

ماهی‌ها موجودات حساسی هستند که ممکن است با عوض شدن آب در مکان جدید دچار مشکل شوند. برای جلوگیری از این آسیب نیز، مقداری از آب قبلی آکواریوم را نگه داشته و در محل جدید مقدار دیگری آب به آن اضافه کنید تا ماهی‌ها راحت‌تر بتوانند در مکان جدید با شرایط جدید خود را وفق دهند. 

برای جابجایی ماهی‌ها یک ساعت قبل از اسباب کشی می‌توانید با کیسه‌های پلاستیکی آن‌ها را به محل جدید منتقل کنید.
اگر اسباب کشی و جابجایی ماهی‌ها بیش از یک ساعت به طول می‌انجامد بهتر است آن‌ها را در سطل‌های پلاستیکی نگهداری و جابجا کنید که فضای بیشتری برای ماهی‌ها فراهم باشد. بهتر است کار جابجایی آکواریوم را به شرکت‌های معتبر اسباب کشی در اصفهان بسپارید.

2. خارج کردن لوازم آکواریوم

خارج کردن لوازم تزئینی داخل آکواریوم یکی دیگر از نکاتی است که در جابجایی آکواریوم باید به آن توجه داشته باشید. بنابراین پس از خارج کردن ماهی‌ها از آکواریوم باید به فکر خارج کردن لوازم تزئینی باشید. 

قبل از این که این لوازم را از داخل آکواریوم بیرون آورید باید لوازم و سیستم‌های گرمایشی و تصفیه آب را از آکواریوم جدا کنید. داخل آکواریوم پر از گیاهان تزئینی نیز هست.
برای جابجایی آن‌ها را نیز داخل سطل‌های پلاستیکی قرار داده و مقداری از آب آکواریوم را نیز داخل سطل بریزید. 

پس از خارج کردن گیاهان و لوازم تزئینی، نوبت به باقی مانده لوازم جانبی آکواریوم مثل پمپ، بخاری، چراغ و … می‌رسد.
این لوازم را نیز به دقت از آکواریوم خارج کنید و سپس به دقت آن‌ها را تمیز و خشک نمایید. این لوازم را می‌توانید را داخل یک ظرف در بسته تا بعد از اسباب کشی نگهداری کنید.
برخی از آکواریوم‌ها دارای سنگ‌های تزیینی نیز هستند. بهتر است برای راحتی در جابجایی آکواریوم این سنگ‌ها را از آکواریوم خارج نکنید. پس از انجام این مراحل باید آب آکواریوم را با یک شلنگ خارج کنید و درپوش آکواریوم را نیز با یک نوار محکم ببندید.

خالی کردن آب آکواریوم

3. بسته‌بندی و تمیز کردن وسایل

مراحل بسته بندی وسایل باید به درستی اجرا شود، همان طور که گفتیم وسایل داخل آکواریوم را می‌توانید داخل سطل‌های جداگانه‌ای قرار دهید. برای این که این لوازم را بسته‌بندی کنید، داخل ظرف‌های را کمی آب بریزید و کمی سرکه نیز به آن‌ها اضافه کنید.
این کار باعث ضدعفونی شدن این وسایل می‌شود.
حداقل به مدت یک ساعت اجازه دهید که وسایل داخل سرکه بماند. برای تمیز کردن وسیله‌ها نیز می‌توانید با مواد شوینده مناسب تمامی قسمت‌های آن‌ها را تمیز کنید. 

پس از تمیز کردن وسایل آکواریوم باید آن‌ها را به خوبی بسته‌بندی کنید. وسایل را داخل پلاستیک‌های حباب دار قرار دهید. وسایل آکواریوم‌های کوچک را می‌توانید داخل کارتن نیز بسته‌بندی کنید. داخل کارتن را نیز با کاغذهای خرد شده یا نواری پر کنید. 

البته برخی از افراد از آکواریوم‌های بسیار بزرگ نگهداری می‌کنند که جابجایی این آکواریوم‌ها نیاز به تجربه و تخصص بیشتری دارد. برای جابجایی این آکواریوم‌ها بهتر است از افراد حرفه‌ای‌تر کمک بگیرید.

به هر حال مهمترین فاکتوری که باید در جابجایی آکواریوم به آن دقت کنید امن بودن جای ماهی‌ها در اسباب کشی و رفتن به منزل جدید است. دقت کنید که ماهی‌ها در هنگام جابجایی اکسیژن کافی داشته باشند.

سطل‌هایی که ماهی‌ها را درون آن نگهداری می‌کنید نیز نباید بیش از حد جابجا شوند و از لرزش بیش از حد ماهی‌ها نیز باید جلوگیری شود. این به دلیل این است که ماهی‌ها موجودات حساسی هستند که به تغییرات دمایی و محیطی حساسیت زیادی دارند. 

پر کردن آب آکواریوم

4. نصب مجدد آکواریوم

تا این جا با نحوه جابجایی آکواریوم در اسباب کشی آشنا شدید.
اکنون باید روش نصب آکواریوم در منزل جدید را نیز بدانید. برای نصب آکواریوم به هیچ وجه تعلل نکنید و آن را به تاخیر نیندازید. اگر نصب آکواریوم به تعویق بیفتد ممکن است اکسیژن در ظرف ماهی‌ها به اتمام برسد و ماهی‌ها آسیب ببینند.
برای نصب آکواریوم ابتدا آن را در محل مناسبی در منزل جدید ثابت کنید.
پس از آن سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مانند فیلترهای هوا و تصفیه آب را داخل آکواریوم نصب کنید.
بعد نوبت لوازم تزئینی داخل آکواریوم است که باید دوباره آن‌ها را داخل آکواریوم بچینید. پس از پر کردن آکواریوم با آب، میزان کلر، دما و بالانس آب را به دقت بررسی کنید. پس از انجام دادن این مراحل می‌توانید ماهی‌ها را به آکواریوم جدید منتقل کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *